[Greeklug] Σχετ: Περι Latex

George Vlahavas vlahavas στο gmail.com
Παρ 15 Φεβ 2013 00:40:57 EET

2013/2/14 Leonidas Liakos <leonidas_liakos στο yahoo.gr>:
> [...]
> υπερβαίνουν τις 100 σελίδες. Περιλαμβάνουν κεφάλαια/υποκεφάλαια, αριθμημένες
> λίστες, πίνακες, παραπομπές, χάρτες, εικόνες. Ελάχιστους μαθηματικούς τύπους
> περιέχουν οι συγκεκριμένες μελέτες. Θα μπορούσε να συνδυαστεί άψογα μέ ένα
> Revision control System για την παρακολούθηση των αλλάγών και την ανάκτηση
> τους. Θα προτείνατε Libre Writer αντί της Latex; ή θα χρειάζεται διαρκώς να
> φτιάχνω την αρίθμηση, τα περιθώρια, τους πίνακες, τις γραμματοσειρές κτλ.
> H Latex είναι πολύ καλή αλλά να κάνουμε και την δουλεία μας. Ποια είναι η

Έχοντας χρησιμοποιήσει latex για να γράψω μεταπτυχιακό, διδακτορικό
και ένα βιβλίο, αυτό που μπορώ να σου πω είναι: κάντο χωρίς δεύτερη
σκέψη. Μόνο ο κόπος που θα γλιτώσεις από την αυτόματη τοποθέτηση και
αρίθμηση των εικόνων και των πινάκων αξίζει.

Για τόσο μεγάλα κείμενα, με εικόνες, πίνακες κλπ, είχα προσπαθήσει να
χρησιμοποιήσω MS Word. εποχές που ακόμα δεν υπήρχε καν το OpenOffice,
γιατί μου το επέβαλαν γιατί ήταν το μόνο format που μπορούσαν να
κάνουν διορθώσεις και να μου τις στείλουν πίσω. Tο Word λοιπόν  ήταν
άχρηστο τελείως, κάθε φορά που αποθηκευόταν το αρχείο, κάτι άλλαζε
θέση. Τελικά ακόμα και τότε είχα χρησιμοποιήσει το νέο τότε StarOffice
(πρόγονος του OpenOffice). Μετά OpenOffice, το οποίο ήταν σίγουρα
καλύτερο από το Word αλλά είχε πάλι προβλήματα (γινόταν πολύ βαρύ μετά
από 70-80 σελίδες), αλλά από τη στιγμή που ξεκίνησα τη latex δεν
κοίταξα καθόλου πίσω. Τους επεξεργαστές κειμένου τους χρησιμοποιώ για
μικρά κείμενα μόνο πια (1-2 σελίδες, όχι παραπάνω). Κι αυτό όταν η
latex είχε ακόμα πάρα πολλά προβλήματα με τα ελληνικά και την εναλλαγή
με τα αγγλικά κλπ που τώρα πια μπορείς να τα αποφύγεις. Ακόμα και τις
παρουσιάσεις που κάνω στο σύλλογο σε latex (beamer) τις γράφω.

Βασικά να ξέρεις ότι δεν θα χρησιμοποιήσεις την latex, αλλά τη
xelatex. Θα γλιτώσεις έτσι πάρα πολλά προβλήματα όπως αυτά που ανέφερα
με τα ελληνικά και την (αναγκαστική αν θέλεις να γράψεις ελληνικά σε
latex) χρήση του babel αλλά και την απουσία ελληνικών γραμματοσειρών
(μπορεί να υπάρχουν και 3 ολόκληρες που να υποστηρίζουν σωστά ελληνικά
με το babel). Με τη xelatex, γράφεις κανονικά το utf8 κείμενό σου, με
μικτά ελληνικά/αγγλικά, ότι θέλεις χωρίς χαζομάρες όπως \textlatin και
\textgreek, και επίσης χρησιμοποιείς και όποιο truetype font θέλεις
που έχεις στο σύστημά σου. Μαγεία για όποιον έχει παιδευτεί άπειρες
ώρες με το greektex και το babel. Η xelatex δεν είναι κάτι διαφορετικό
πάντως, μιας πλήρης εγκατάσταση της latex περιλαμβάνει και τη xelatex.

Όσο για την εγκατάσταση της latex αυτή καθεαυτή, θα σου πρότεινα να ΜΗ
χρησιμοποιήσεις τα πακέτα της διανομής σου, όποια κι αν είναι αυτή.
Καλύτερα να κατεβάσεις και να εγκαταστήσεις την texlive κάπου στο home
σου (εγώ πχ την έχω στο ~/texlive) ή στο /opt αν θες, και μετά να
προσθέσεις τον κατάλογο με τα εκτελέσιμα στο PATH σου. Επειδή η latex
είναι χωρισμένη σε άπειρα πακέτα σε όλες τις διανομές, αν τα βάλεις
ένα-ένα, πάντα κάτι που θα χρειάζεσαι θα σου λείπει και θα πρέπει να
το ψάχνεις από την αρχή. Κάνοντας μια πλήρη εγκατάσταση της texlive τα
γλιτώνεις όλα αυτά.

Υπάρχει και η χρήση του lyx, το οποίο σου δίνει κάτι σαν επεξεργαστή
κειμένου όπως αυτούς που ξέρουμε, αλλά παράγει αρχεία latex (και pdf
τελικά). Δεν το έχω χρησιμοποιήσει, γιατί όταν το είχα δοκιμάσει πριν
από άπειρα χρόνια, δεν υποστήριζε ελληνικά. Τώρα μπορεί (το πιο πιθανό
μάλλον) αυτό να έχει αλλάξει και να μην είναι πρόβλημα πια.

Αν αποφασίσεις να χρησιμοποιήσεις κατευθείαν τη latex, δίνοντας
εντολές κλπ μέσα στο κείμενο, αντί του lyx, καλά είναι να
χρησιμοποιήσεις κάποιον editor που να υποστηρίζει syntax highlighting
της latex. Βοηθάει απίστευτα. Υπάρχουν και κάποιοι editors που
πηγαίνουν ένα βήμα παραπέρα και είναι σχεδιασμένοι για κώδικα latex
και παρέχουν πολλές εύκολίες, όπως ο Kile του KDE. Αν ψάξεις θα βρεις
αρκετούς τέτοιους.

2013/2/14 Leonidas Liakos <leonidas_liakos στο yahoo.gr>:
> Φαίνεται καλή και την προτείνουν πολλοί, κυριώς από τον ακαδημαϊκό, γιατί
> φημίζεται για τον έλεγχο που έχεις στο έγγραφό σου και την τυπογραφική της
> καλαισθησία.

Το 2ο μέρος είναι σωστό, το 1ο είναι λάθος. Η τυπογραφικά καλαισθησία
είναι δεδομένη, αλλά το καλό με τη latex είναι ότι δεν έχεις σχεδόν
κανέναν έλεγχο πάνω στο έγγραφο, τον έλεγχο τον έχει η latex. Αυτό
είναι καλό γιατί όσο κι αν φαίνεται περίεργο η latex ξέρει πολύ
καλύτερα από σένα (και μένα) που θα πρέπει να βάλει κάθε εικόνα,
πίνακα, τι περιθώρια να αφήσει στις σελίδες, τι μέγεθος να έχουν οι
γραμματοσειρές, που να κάνει hyphenation (μαγεία) κλπ για να έχεις ένα
όμορφο κείμενο.